برای پخت ساختار سایت لازم است مواد محتوایی خود را با کمی چاشنی نوآوری و خلاقیت درون اینترنت ریخته و منتظر بمانید. اولین قدم برای داشتن سایت کارپرپسند به فکر ساختار سایت باشید. در ادامه با ایتروز به بررسی چگونگی ساخت ساختار سایت می پردازیم. با ما همراه باشید.

در مقالات گذشته در رابطه با هاست و دامنه و نکات ارزشمندی که قبل از خرید آن باید بدانید توضیح داده شد و حال می خواهیم به ساختار سایت اشاره و آن را بررسی نمایم.

ساختار کلی با توجه به هدف شما از ایجاد سایت متفاوت است. استراتژی کلی سایت شما تاثیر به سزایی از ساختار سایت را شامل می گردد. بنابراین اولین قدم در طراحی سایت پس از ثبت دامنه و هاست مناسب شناخت دقیق ساختار سایت است. مخصوصا اگر میخواهید وب سایت شرکتی همراه با بخش اخبار و فروشگاه آنلاین داشته باشید که می توان گفت وب سایت وسیعی است پس قبل از پیاده سازی و حتی قبل از فکر بر روی پورتوتایپ سایت به ساختار کلی آن فکر کنید. پس از شناخت این موضوع به راحتی و با دید روشن می توانید پورتوتایپ سایت خود را رسم نماید.

ساختار سایت

ساختار وب سایت های شرکتی, شخصی, فروشگاهی و غیره متفاوت است. ساختار سایت, پیاده سازی سیاست های کارفرما (معرفی,فروش, اطلاع رسانی و…) در قالب پالایش و اجرای صحیح آن را شامل می گردد.

اطلاعات

اطلاعات به طور کل به دو دسته اطلاعات گرفتن و اطلاعات دادن و یا راهنمایی کردن بر میگردد که در زمان مشاوره می توانید از آن استفاده کنید.

اطلاعات گرفتن

اولین قدم برای پخت یک وب سایت کاربرپسند و قوی گرفتن اطلاعات در رابطه با آن شرکت یا سازمان می باشد. داشتن اطلاعات جامع و کامل از قسمت هایی که می خواهند در وب سایت قرار گیرد. این اطلاعات شامل محتوا, تصاویر و ویدئوهایی است که در آینده از آنها برای سایت استفاده می کنید. اما ما به شما توصیه می کنیم یک قدم فراتر رفته و اطلاعات بیشتری را جمع کنید. برای جمع کردن اطلاعات مفید بهتر است شما صحبت نکنید و بگذارید مدیران و مسوولان هر بخش از نظرات و مشکلات خودشان برای شما بگویند زیرا شما می توانید از آن اطلاعات در بهبود سایت استفاده کنید و شما هستید که به عنوان متخصص قرار است ساختار سایت را مشخص نماید بنابراین تا می توانید اطلاعات مفید جمع کنید. در انتها شما آمار خوبی از محتوای آماده و یا محتوایی که باید آماده شود, ویدئو ها و تصاویر دارید. با مشکلات مربوط به سایت نسخه قبلی آشنایی پیدا می کنید و اطلاعات مفید دیگری که در ساختار سایت بسیار برای شما مفید هستند.

پخت ساختار سایت

پخت ساختار سایت

اطلاعات دادن

پس از کسب اطلاعات, بررسی, تحلیل و فکر در مورد یافتن ایده های جدید نویت آن است در رابطه با این موضوعات و با اتکا به دانش خود در زمینه طراحی سایت به کارفرما اطلاعات مورد نیاز, جامع و کاملی را ارائه دهید. در این بخش فراموش نکنید کارفرمایان به اندازه شما در رابطه با ساختار سایت اطلاعات ندارند بنابراین با اطلاعات بدست آمده در رابطه با هر بخش اطلاعات و ایده های خود را با آنها به صورت کامل درمیان بگذارید.

پخت ساختار سایت

استراتژی

اکثر شرکت ها یا خدماتی ارائه می دهند و یا محصولی را می فروشند بنابراین درک از استراتژی شرکت برای پالایش اطلاعات و طبخ آن نقش مهمی دارد. درک کامل و دقیق از استراتژی شرکت کمک می کند وب سایت را در راستای اهداف شرکت و همچنین با ارائه ایده هایی در این زمینه پایه ریزی کنید. مثلا اگر سیاست آنها برای مطرح کردن خدماتشان است شما می توانید ایده هایی در این رابطه ارائه کنید و یا اگر سیاست فروش است ایده های شما در این زمینه می تواند باشد.

پروپزال

داشتن پروپزال یا نقشه راه تاثیر بسیاری در ساختار سایت دارد. به این دلیل که شما تمامی قسمت های وب سایت را از بزرگترین قسمت ها تا کوچترین قسمت ها را با جزئیات مشخص شده مکتوب و قابل درک نموده اید. کارفرما با مشاهده پروپزال دقیقا می داند وب سایتش متشکل از چه بخش هایی است و دقیقا چکار می خواهد انجام دهد. پروپوزال دیدی را به کارفرما می دهد که او می تواند راحت تر و روشن تر در رابطه با توسعه سایت تفکر و تصمیم بگیرد. پروپزال تمامی افکار طراح سایت و کارفرما را تجمیع و مکتوب می کند. پس توصیه می شود با رضایت کارفرما پس از دریافت اطلاعات و استراتژی حتما پروپزال تهیه بفرماید زیرا تهیه پروپزال شامل هزینه جداگانه از طراحی سایت است.

نتیجه گیری

برای رسیدن به ساختار سایت ابتدا اطلاعات مربوطه را دریافت کرده و سپس آنها را پالایش کنید با توجه به استراتژی آن شرکت یا سازمان تلفیق کنید و در صورت تمایل کارفرما آن را به پروپزال جامع و روشنی مکتوب کنید تا هم ضمیمه قرارداد گردد و هم برگه ای از تفاهم نظر شما و کارفرما گردد.

منبع: وبلاگ ایتروز